Wednesday, December 1, 2010

Pengalaman Praktikal [ Hari Pertama ]

Alhamdulillah. Hari ini hari pertama saya praktikal. Saya sampai tepat pukul 840 pagi. Selepas saya memberi surat dari UiTM pada ketua bahagian akaun, Puan Ros terus memperkenalkan saya pada semua staff. Next dia passing saya dekat pekerja dia yang saya panggil kak Na. 




Kak Na di berikan tanggungjawab mengajar saya sepanjang praktikal ni. Kak Na Account Officer kat situ. Selepas dia terangkan kat saya yang dia tak dapat nak ajar saya dulu sampai 10hb di sebabkan company tu setiap 1-10hb setiap bulan akan buat worksheet. So dia tak dapat nak ajar saya pape lagi. Kat sini akaun kena buka setiap hari. Pagi tadi semua staff busy tapi ada jugak dorang melayan saya. 

Seriously saya sangat borink. Sebab saya takde nak buat apa-apa. Just tengok dorang buat keje dan kalau dorang tanya pape saya jawab. Company ni start bekerja pada pukul 830 pagi hingga 530 petang. Lega jugak sebab semua staff kat bahagian akaun tu peramah. Kat bahagian ni ada 3 staff perempuan, 2 staff lelaki, seorang mat despatch dan seoang tea lady. Alhamdulillah mereka semua sangat peramah. Sempat aje saya tidur tadi sebab dah boring dan teramat mengantuk. heheh.

Hari ini hujan lebat je kat Ganu
 
Syukur jugak saya ni mulut becok sebab dapat sesuaikan diri dengan mereka. Hari ini saya tak jadi akak potostat pun Kak Aanis ;p


Tadi saya hanya tolong compilekan kertas print dalam buku log report. Itu aje. So saya tak tahu nak tulis apa dalam buku log yang lecturer suruh tulis ni. Tulis hari pertama buat ice breking okay tak? 


Kat company ni saya bekerja pada hari isnin hingga jumaat. Bagi Terengganu memang pelik tapi di sebabkan company pasal saham jadi kena ikut Bursa Saham kot. Entah tak tahu. Yang paling sadis NO ELAUN WILL BE PAID!

Tengah sedih ni~


Saya redha je. Takkan nak paksa kan?


Esok saya kena pergi kursus apa tah dekat Primula Resort. Encik Isa suruh 3 orang staff pergi kursus tu dan saya terpilih jugak. Bagus jugak sebab kalau duk kat pejabat mesti tak tahu buat apa. Owh ye Encik Isa boss atasan selain Puan Ros. 


Saya suka tempat praktikal saya ni sebab dalam pejabat ni ada tempat solat. So mudahlah saya nak menunaikan solat. Syukur sangat.


Hari jumaat hingga ahad ini,saya ada team building dengan semua staff company ni dekat Sutra Beach Resort. Saya ingatkan saya tak perlu pegi tuptup Puan Ros suruh saya pegi jugak. Malas jugak sebenarnya. Sebab kena tidur kat sana. Tapi bagus gak sebab dalam tentatif kami akan mengadakan Qiamulail dan kelebihannya dapat saya eratkan silaturrahim dengan mereka semua.



Tengoklah baru start praktikal jadual dah padat. So pada kawan-kawan mintak maaf sebab tak dapat nak blogwalking kat blog korang pada JUMAAT DAN SABTU tapi kalau korang tinggalkan jejak di komen entry saya saya janji akan tinggalkan jejak dan komen di blog korang lepas saya balik hari ahad ni.




Saya akan sediakan entry auto publish pada jumaat dan sabtu. So korang singgah sini ye :) 

Thanks for your support :D

24 comments:

sarah-najwan said...

selamat berprektikal yer...

sungguh benar yaty..jika kita tiada keje nk buat..tersangatlah bosannya..

apakata bawa lappy..dan ehem..ehem..tenet time..tapi..servey2 dulu..kot2 xle kan..

Unknown said...

tak dapat elaun..hehe..kecian..selamat bekerja

Iris Asli said...

overall everything is alright kan sayang =) all the best!

btw i suke gambar dua paling atas tu. luv it! yaty ni mcm tau2 je ;)

Far8 budak baik said...

kakak..sempat lagi tidoo tu..
kene potong gaji nnti..kah3..
wahhh..jeless..nnti first gaji..
blnje fariddd hihi=P

-telOrDibAsuh- said...

telor bln 1 ni stat practical gak hehehee..

so slamt tggl blog hahaha

noa said...

yeay yeay dia dah practical yeay yeay yati nk belanje noa makan =p

teratai said...

salam perkenalan,
selamat berpraktikal juga, nak bagi friendship award kat miss taty juga. tq singgah blog kak, so be friend ok.

Ciao Annin said...

Salam dear Yaty! :)

1st day praktikal memang bosan. Tapi kalau dah dapat peluang pergi kursus memang best! Boleh belajar banyak benda.

Eh, Yaty praktikal dekat private sector ke public? Memang x dapat elaun ye?

Ati Masrif said...

salam yaty

selamat berprektikal yer.

selamat prektikal.

jadi org baru mmg boring
lama2 baru ok.

ILA HonEyBuNNy said...

selamat berpraktikal..hehhe

Ibu Aqmar said...

wah ..pengalamn tu semua dek...dh kna p krusus kat resort..bestnyer

Anonymous said...

ak kat public accountants...same gak x dpt elaun..

tp tkkan la die tkde byr ot @ keje sbtu ahad..

Miss Yaty said...

@kak sarah: gud idea bawak lappy tapi tak berani takut kena sergah..hihi

nati dah lame sikit baru nak bawak..hihi :)

Miss Yaty said...

@ferry: aah..hihi...nasib badan...thank ek :)

Miss Yaty said...

@iris: thanks dear..yaty tahu iris mesti suka pic tu..hihi :)

Miss Yaty said...

@far8: kalau dapat akak belanja lolipop okay?hihi ;p

Miss Yaty said...

@telur: owh yeke...gudluck ek...takkan dah selamat tinggal kot? awal lg ;p

Miss Yaty said...

@noa: yaty belanja lolipop ye kalau yaty dapat elaun la..hihi

Miss Yaty said...

@teratai: insyaAllah nanti yaty singgah blog akak lagi ye :)

Miss Yaty said...

@ciao-sama: thanks lalink! yaty buat praktikal kat private company tapi co tu mmg ngah prob kurang duit.

tak dapat elaun tahu dari staff gak..tak tnye boss direct pun lg..huhu

Miss Yaty said...

@kak ati: thanks for the advice kak..insyaAllah yaty sedang cuba sesuai kan diri :)

Miss Yaty said...

@honeybunny: thanks dear :)

Miss Yaty said...

@kak akmafaizal: aah..best sgt..nanti nak upate entry kenangan kat sana pulak ;)

Miss Yaty said...

@acap: kat company aku ni takde ot..company kecik je..sedang cuba nak bangunkan balik...thun lpas dorng de financial crisis.huhu