Sunday, November 28, 2010

Pengalaman Menyewa Rumah [Part 1]

Hai! Tetiba hari ini rasa nak share pengalaman saya menyewa rumah. Almaklumlah sudah menjangkau setahun setengah saya menyewa rumah kat dungun. :)
 

Pengalaman menyewa pada semester pertama:



Ha pada semester ini saya menyewa bersama 5 orang lagi kawan saya yang sama-sama diploma kat jengka dulu. Jadi kami berenam menyewa di kawasan perumahan di taman melati di dungun. Rumah itu jenis semi-deteched. Saiz rumah itu selesalah untuk kami berenam. Rumah itu ada 3 bilik tidur, 2 bilik air dan 1 dapur.



Masa mula-mula nak menyewa rumah ini memang kosong je. Hanya di beri 1 set meja makan yang ada 6 kerusi TANPA ada peti sejuk, mesin basuh dan dapur untuk memasak. Kami telah berunding dengan tuan rumah untuk memberi kami samaada peti sejuk atau mesin basuh. Tuan rumah akhirnya bersetuju menyediakan mesin basuh untuk kami. Owh ye sewa rumah kami RM500 sebulan. Tapi kami sepakat meminta RM120. Duit lebih untuk membayar bil api dan air dan juga barang-barang basah.



Memang kalau di bandingkan dengan rumah kawan-kawan saya yang lain rumah kami memang agak mahallah sebab tak fully furnished. Tapi Alhamdulillah kami selesa.



Kami sepakat mengumpul duit untuk membeli peti sejuk dan perkakas yang lain. Nasib baik jugaklah sebab salah seorang housemate masa itu ada membawa rice cooker dan perkakas memasak yang lain. Dapur memasak pulak sepupu saya dengan rela hati telah bagi pinjam pada kami sebab rumah dia ada 2 dapur memasak.



Akhirnya lengkaplah rumah sewa kami. Salah seorang kawan saya ini memang terer masak dan rajin memasak. Jadi agak kenyang jugaklah kami.



Pada akhir semester pertama antara kami ada perselisihan faham dan salah seorang kawan saya yang rajin memasak itu membawa diri pindah ke rumah yang lain. Tapi dia pergi membawa diri pada semester ke dua. Pada semester pertama kami masih berenam sampai akhir semester.





Dah penat taip. Nanti saya sambung Pengalaman menyewa semester kedua.

4 comments:

sarah-najwan said...

biasalah umah sewa yaty..gtulah risikonya...
kdg2 housemate ok
kdg2 owner ok
kdg2 seme tu langsung KO..huhu

tapi..akak ckp berdasarkan pglaman
bhw..bukan senang nk cari
hosemate yg sekepala
yang sama2 rajin kemas
rajin jaga rumah
walaupun..mereka itu..kawan kita sdiri..

Ati Masrif said...

teringat time nyewa dulu..
camnilah halnya
gaduhlah..
ada yg suka buat sepahlah.

kak ati flw u no.132
sudi2lah ....

Miss Yaty said...

kak sarah: aah betul tu akak..banyak pancarobanya...

ada aje yang tak sekepala..kadang-kadang kita rasa apa yang kita buat niat baik tapi orang lain pikir lain. ada aje tak kena dalam diri masing-masing.

takde sapa yang sempurna dalam dunia ni selain Allah SWT..

Miss Yaty said...

kak ati: thanks akak..yaty pun dah folo akak:)

betul tu akak..tapi alhamdulillah semua housemate tak suka sepah tapi masalah lain pulak..heheh.

ada orang cakap perempuan memang takleh duduk sebumbung ramai-ramai cm ni lah jadi nya..